Tilgængelighed: En vigtig information for dig!
Forestil dig, at du er taget hjemmefra og er på vej mod et bestemmelsessted, der ligger mere end 30 km væk. Du aner ikke, hvordan du skal komme fra A til B, og du har ikke planlagt ruten, eller hvilket transportmiddel, du skal benytte for at nå frem.
Okay, løsningen på disse bekymringer ligger måske lige for. I en verden, hvor vi konstant er online, kan man på ingen tid google sig til en rutevejledning og værdifulde oplysninger om, hvordan man kommer frem med bus eller tog. Faktisk er teknologien i dag så praktisk, at du også får en detaljeret buskøreplan og information om, hvilken bus du hurtigst vil kunne nå frem med, idet der også er taget højde for din gåafstand til stoppestedet.
Men hvad nu, hvis du ud over alt dette samtidig sad i kørestol? Så ville de mest hverdagsagtige ture kunne blive til en logistikmæssig udfordring – da du pludselig ville være nødt til at overveje ting som “Har metrostationen en elevator ned til den perron, jeg skal køre fra?” eller “Når jeg ankommer til destinationen, kan jeg så overhovedet komme ind i bygningen, eller er jeg nødt til at finde nogen udenfor, som kan hjælpe mig?”.
Det går ret hurtigt op for dig, hvorfor det er så usigelig vigtigt at have forhåndsoplysninger om adgangsforhold og tilgængelighed.
Tilgængelighed er et minefelt, som ikke kan fjernes ved at male med den brede pensel og indføre generelle ændringer. For tilgængelighed er en subjektiv størrelse, som kan fortolkes på forskellige måder. Sagt meget enkelt: Det, der gør et sted tilgængeligt for den ene, kan være det rene helvede for den anden. Når en virksomhed eller de lokale myndigheder søger at tilgodese personer med et specifikt handicap, kan det ofte virke som om, de samtidig gør livet sværere for personer med et andet handicap. Et eksempel: Det er fint nok at etablere ramper ved regulerede fodgængerfelter, da det er ideelt for kørestolsbrugere, som skal krydse vejen. Men hvis man ikke samtidig sikrer tilgængeligheden for blinde, fx i form af lyde eller vibrationer, som fortæller den blinde, at det er sikkert at gå over vejen – så er dette blot et eksempel på, at ét tilgængelighedstiltag ikke gør stedet tilgængeligt for alle.
For at sikre, at tilgængelighed gribes an på en mere gennemtænkt og realistisk måde, er der brug for mere oplysning – ikke kun til dem, der har brug for oplysningerne på et givent tidspunkt, men også til befolkningen som helhed. Oplysning af den bredere befolkning om forskellige aspekter af tilgængelighed og adgangsbehov er blot et enkelt skridt på den lange vej mod at opnå et stadigt mere inkluderende samfund.
Endvidere vil oplysning af befolkningen om tilgængelighed gøre det muligt for flere at forstå, hvorfor det er så vigtigt – og give de handicappede mulighed for at få afgørende oplysninger, der gør det nemmere for dem at navigere i hverdagen. Når lokale virksomheder og institutioner tilskyndes til at offentliggøre mere detaljeret information om deres egne specifikke tilgængelighedstiltag, sætter de brugerne i stand til at vide på forhånd, hvad de kan forvente, når de ankommer – fx om det er muligt at besøge et bestemt sted alene, eller om det er nødvendigt at have en ledsager med.
Vigtigheden af detaljerede oplysninger om tilgængelighed må ikke undervurderes, og der bør gøres mere for at sikre, at adgang for alle er en topprioritet – og at de nødvendige oplysninger om denne adgang bliver stillet til rådighed for dem, der har brug for dem.
Hvis du vil læse flere artikler som denne, så læg vejen forbi Invacares blog “Passionate People”, og se vores seneste artikler. Her kan du bl.a. læse indlæg som fx “Offentlig transport: Find de rigtige oplysninger om adgangsforholdene” og mange flere!